Kościan 2024-01-03
GOŚ 6220.22.2023
OBWIESZCZENIE
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r., poz. 1094 ze zm.)
Zawiadamiam
że w dniu 29 grudnia 2023r. na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r., poz. 1094 ze zm.) została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek Pani Longiny Jurgi zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie 26 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z infrastrukturą towarzyszącą na terenie wsi Nowe Oborzyska wraz z podziałem istniejących działek rolnych na działki budowlane oraz działki pod drogi wewnętrzne i infrastrukturę techniczną – dz. nr ewid. 94/4, 204 obręb geodezyjny Nowe Oborzyska, gmina Kościan”.
Z treścią decyzji oraz dokumentacją przedmiotowej sprawy można zapoznać się w siedzibie Urzędu Gminy Kościan w Kościanie przy ul. Młyńskiej 15 w:
poniedziałek w godz. 8:00 – 16:00
od wtorku do piątku w godz. 8:30 – 14:00
Jednocześnie informuję, iż treść przedmiotowej decyzji zostaje udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Kościan, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Kościanie przy ul. Młyńskiej 15, tablicy w m. Nowe Oborzyska.
Z up. Wójta
Sekretarz Gminy Kościan
/-/ Łukasz Mikołajczyk
Wywieszono dnia 5 stycznia 2024r.
Kościan, 2023-12-29
GOŚ 6220.22.2023
DECYZJA NR 20/2023
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 104 § 1 KPA (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 775 ze zm.) oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r. poz. 1094 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Panią Longinę Jurgę, dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na: „Budowie 26 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z infrastrukturą towarzyszącą na terenie wsi Nowe Oborzyska wraz z podziałem istniejących działek rolnych na działki budowlane oraz działki pod drogi wewnętrzne i infrastrukturę techniczną – dz. nr ewid. 94/4, 204 obręb geodezyjny Nowe Oborzyska, gmina Kościan”, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Wójt Gminy Kościan postanawia stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia podczas realizacji przedsięwzięcia następujących warunków środowiskowych:
- Niezanieczyszczone gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia wykorzystać w pierwszej kolejności ponownie na terenie przedsięwzięcia.
- Na terenie przedsięwzięcia nie wykonywać napraw i konserwacji sprzętu budowlanego.
- Prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dnia tj. w godz. 6.00-22.00.
- Zaopatrzenie w wodę zapewnić z sieci wodociągowej.
- Wody opadowe i roztopowe z dachów i terenów utwardzonych odprowadzać w sposób niezorganizowany do gruntu lub do dołów chłonnych lub do zbiorników retencyjnych, a następnie do gruntu, bez powodowania szkody na gruntach sąsiednich.
Uzasadnienie
W dniu 4 września 2023r. zostało wszczęte na wniosek Pani Longiny Jurgi, postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa 26 budynków mieszkalnych jednorodzinnych z infrastrukturą towarzyszącą na terenie wsi Nowe Oborzyska wraz z podziałem istniejących działek rolnych na działki budowlane oraz działki pod drogi wewnętrzne i infrastrukturę techniczną – dz. nr ewid. 94/4, 204 obręb geodezyjny Nowe Oborzyska, gmina Kościan”.
Do wniosku dołączono dokumentację wymienioną w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r. poz. 1094 ze zm.).
Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedmiotowa inwestycja polega na budowie 26 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą na działkach nr ewid. 94/4 i 204 obręb Nowe Oborzyska, gmina Kościan. Powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi ok. 2,3 ha. Z przedsięwzięcia zostanie wyłączony teren zabudowy zagrodowej na działce nr ewid. 204, o powierzchni ok. 0,08 ha. Zgodnie z kartą informacyjną przedsięwzięcia przekształceniu poddane zostanie ok. 1,05 ha. Teren przedsięwzięcia zostanie podzielony na działki, na których wybudowane zostaną domy jednorodzinne, mieszkalne w technologii tradycyjnej o maksymalnej wysokości 9 m każdy. Budynki będą posiadać do dwóch kondygnacji. Dojazd do budynków będzie realizowany przez wydzielone drogi wewnętrzne.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie zakwalifikowane jest, zgodnie z §3 ust. 1 pkt 55 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r., poz. 1839 ze zm.) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kościanie o opinię w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, określenia ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kościanie opinią z dnia 6 października 2023r., nr ON.NS-9011.3.37.2023 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu, opinią z dnia 13 października 2023r. nr PO.ZZŚ.4.4901.494.2023.AR.1 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią z dnia 12 października 2023r. nr WOO-IV.4220.1243.2023.GL.1 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia wskazanych w sentencji decyzji warunków i wymagań.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, skalę i cechy przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska między innymi względem obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, a także wpływ na krajobraz.
W odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d, e ustawy ooś na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że obecnie teren przeznaczony pod przedmiotowe przedsięwzięcie jest użytkowany rolniczo jako grunty orne. Otoczony jest gruntami użytkowanymi rolniczo oraz terenami zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz ogólnodostępnymi informacjami teleinformatycznymi najbliżej położonymi terenami akustycznie chronionymi jest zabudowa zagrodowa, znajdująca się na działce objętej wnioskiem nr 204. Głównym źródłem hałasu, związanym z funkcjonowaniem planowanego przedsięwzięcia w porze dziennej i nocnej, będą przejazdy samochodów osobowych właścicieli działek i pojazdy związane z odbiorem odpadów oraz ścieków. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia nie wynika aby budynki były wyposażone w systemy wentylacji mechanicznej bądź klimatyzację. W związku z dopuszczeniem różnego typu niskoemisyjnych źródeł ogrzewania budynków nie można wykluczyć pracy indywidualnych pomp ciepła. Mając na uwadze rodzaj planowanej zabudowy i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska. Chwilowe niekorzystne oddziaływanie przedsięwzięcia w zakresie emisji hałasu może wystąpić w fazie budowy. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe i odwracalne. Celem ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny panujący na terenach sąsiadujących, w opinii wpisano warunek ograniczenia prowadzenia prac budowlanych do pory dnia. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).
Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś ustalono, że na etapie prac budowlanych emisja substancji do powietrza będzie związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Jednakże emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, że ogrzewanie budynków będzie się odbywać za pomocą niskoemisyjnych źródeł ciepła nie wykluczając wysokosprawnych kotłów na paliwo stałe. Źródłem emisji substancji do powietrza będzie także spalanie paliw w silnikach pojazdów mieszkańców planowanych do budowy domów poruszających się po terenie przedsięwzięcia. Uwzględniając charakter przedsięwzięcia i jego skalę, nie przewiduje się jego znaczącego wpływu na stan jakości powietrza.
Uwzględniając przepisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś uznano, iż planowane przedsięwzięcie będzie kontynuacją zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie. Ze względu na charakter, skalę i rodzaj przedsięwzięcia w fazie eksploatacji nie przewiduje się istotnych powiązań z innymi przedsięwzięciami ani znaczącego kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia z oddziaływaniem innych przedsięwzięć.
Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że planowane przedsięwzięcie nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Uwzględniając realizację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, nie przewiduje się wystąpienia katastrofy budowlanej. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia i jego skalę, nie przewiduje się jego znaczącego wpływu na zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym zastosowane materiały pozwolą na adaptację przedsięwzięcia do postępujących zmian klimatu.
Na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że zaopatrzenie w wodę przewiduje się z sieci wodociągowej, z ujęcia gminnego co zawarto w warunkach niniejszej opinii. Do czasu zaistnienia możliwości przyłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej wszystkich budynków, gospodarka ściekowa reszty zabudowań rozwiązana zostanie w oparciu o urządzenia służące do gromadzenia ścieków, zlokalizowane na poszczególnych częściach każdej działki budowlanej. Ścieki ze zbiorników bezodpływowych będą wywożone do oczyszczalni ścieków. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1469 ) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych. W związku z eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się powstawania ścieków przemysłowych. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. Ponieważ planowane rozwiązanie minimalizuje utratę naturalnej retencji i przywraca w możliwym zakresie naturalny, gruntowy charakter odpływu wód opadowych i roztopowych wpisano je jako warunek realizacji przedsięwzięcia.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że na etapie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą głównie odpady budowlane, związane z pracami inwestycyjnymi. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego w niniejszym postanowieniu nałożono na Wnioskodawcę warunek aby na terenie przedsięwzięcia nie były wykonywane naprawy i konserwacje sprzętu budowlanego, a także wskazano, aby niezanieczyszczone gleby i inne materiały występujące w stanie naturalnym, powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia wykorzystać w pierwszej kolejności ponownie na terenie przedsięwzięcia. Na etapie eksploatacji wytwarzane będą głównie odpady komunalne będące wynikiem użytkowania budynków mieszkalnych. Odpady te będą selektywnie gromadzone w specjalnych kontenerach lub pojemnikach w wygrodzonych miejscach i odbierane przez uprawniony podmiot. Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na różnorodność biologiczną.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, i, j ustawy ooś w oparciu o zapisy karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych i strefach ochronnych ujęć wód, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich i leśnych. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia oraz na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Zbiornik Wonieść PLB300005, oddalony o 7 km od przedsięwzięcia. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na krajobraz, korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania, nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, stwierdzono, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach strony były informowane o toku postępowania. W ramach udziału stron w ww. postępowaniu nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Teren na którym planowane jest przedsięwzięcie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego którego zapisy nie są sprzeczne z realizacją przedsięwzięcia
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji decyzji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie za pośrednictwem Wójta Gminy Kościan w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania, kierując stosowne oświadczenie o zrzeczeniu się tego prawa do Wójta Gminy Kościan – w takiej sytuacji z dniem doręczenia organowi I instancji oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania niniejsza decyzja stanie się ostateczna i prawomocna. Jeżeli w postepowaniu bierze udział więcej niż jedna strona, decyzja stanie się prawomocna i ostateczna z dniem doręczenia Wójtowi Gminy Kościan oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.
Załączniki:
- Charakterystyka całego przedsięwzięcia.
Z up. Wójta
Sekretarz Gminy Kościan
/-/ Łukasz Mikołajczyk