Kościan 2023-10-30
GOŚ 6220.21.2023
OBWIESZCZENIE
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r., poz. 1094 ze zm.)
Zawiadamiam
że w dniu 20 października 2023r. na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r., poz. 1094 ze zm.) została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek Pana Marka Pianowskiego Biuro Inżynierii Środowiska s.c. ul. Staroszkolna 16/28, 85-209 Bydgoszcz działającego w imieniu Gminy Kościan ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan, zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie stacji uzdatniania wody w Starych Oborzyskach na działce o nr ewidencyjnym 132/1 w miejscowości Stare Oborzyska”,
Z treścią decyzji oraz dokumentacją przedmiotowej sprawy można zapoznać się w siedzibie Urzędu Gminy Kościan w Kościanie przy ul. Młyńskiej 15 w:
poniedziałek w godz. 8:00 – 16:00
od wtorku do piątku w godz. 8:30 – 14:00
Jednocześnie informuję, iż treść przedmiotowej decyzji zostaje udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Kościan, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Kościanie przy ul. Młyńskiej 15, tablicy w m. Stare Oborzyska.
Kościan, 2023-10-20
GOŚ 6220.21.2023
DECYZJA NR 16/2023
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art. 104 § 1 KPA (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 775 ze zm.) oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r. poz. 1094 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Pana Marka Pianowskiego, Biuro Inżynierii Środowiska s.c. ul. Staroszkolna 16/28, 85-209 Bydgoszcz działającego w imieniu Gminy Kościan ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan, dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na: „Rozbudowa stacji uzdatniania wody w Starych Oborzyskach na działce o nr ewidencyjnym 132/1 w miejscowości Stare Oborzyska”, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Wójt Gminy Kościan postanawia stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia podczas realizacji przedsięwzięcia następujących warunków środowiskowych:
-
Otwór hydrogeologiczny nr 2 i otwór hydrogeologiczny nr 3 wyposażyć w pompę głębinową o wydajności nie większej, niż Qhmax = 30 m3/h.
-
Studnię nr 2 i studnię nr 3 eksploatować naprzemiennie w ramach ustalonych i zatwierdzonych dla ujęcia zasobów eksploatacyjnych w ilości Qe = 65,5 m3/h przy depresji s = 5,4 m.
Uzasadnienie
W dniu 23 sierpnia 2023r. zostało wszczęte na wniosek Pana Marka Pianowskiego Biuro Inżynierii Środowiska s.c. ul. Staroszkolna 16/28, 85-209 Bydgoszcz działającego w imieniu Gminy Kościan ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan, postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa stacji uzdatniania wody w Starych Oborzyskach na działce o nr ewidencyjnym 132/1 w miejscowości Stare Oborzyska”.
Do wniosku dołączono dokumentację wymienioną w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U z 2023r. poz. 1094 ze zm.).
Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedmiotowa inwestycja polega na rozbudowie stacji uzdatniania wody w Starych Oborzyskach na działce nr ewid. 132/1 obręb Stare Oborzyska gmina Kościan. Ww. stacja funkcjonuje w ramach komunalnego ujęcia wód podziemnych składającego się ze studni nr 2 i ze studni nr 3 ujmujących do eksploatacji czwartorzędowy poziom wodonośny. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w dokumentacji w każdej ze studni znajduje się pompa głębinowa o wydajności 24 m3/h. Ujęcie funkcjonuje w ramach ustalonych i zatwierdzonych w 1977 r. zasobów eksploatacyjnych w ilości Qe = 65,5 m3/h przy depresji s = 5,4 m oraz na podstawie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód w zakresie ich poboru.
Na terenie ujęcia znajdują się aktualnie urządzenia i obiekty służące do jego obsługi w zakresie uzdatniania pobranej wody w celu jej przygotowania do spożycia przez ludzi. Stacja (po wieloletniej eksploatacji) wymaga gruntownej rozbudowy z uwagi na jej ograniczoną zdolność w zakresie sprostania obecnym i perspektywicznym planom rozwoju gminy i terenów zaopatrywanych w wodę z przedmiotowego ujęcia. Kolejnym powodem realizacji objętej rozpatrywanym wnioskiem rozbudowy i przebudowy ww. stacji jest zapewnienie prowadzenia procesu uzdatniania wody dzięki wdrożeniu nowej technologii oraz zwiększenie potencjału w zakresie retencjonowania wody na terenie stacji. Przewidziano także wdrożenie programu zdalnego nadzorowania pracy stacji i pełnego monitoringu. Analiza zgromadzonej dokumentacji wykazała, że w ramach działań zaplanowano również wymianę pomp głębinowych, zamontowanych aktualnie w studni nr 2 i w studni nr 3 o wydajności Qhmax = 24 m3/h każda na nowe pompy głębinowe o wydajności Qhmax = 30 m3/h każda. Wymianie pomp będzie także towarzyszyć wymiana orurowania, armatury oraz obudowy studni. Zgodnie z treścią dokumentacji studnie nr 2 i nr 3 będą eksploatowane naprzemiennie, tak, jak miało to miejsce do tej pory, w ramach ustalonych i przyznanych dla analizowanego ujęcia zasobów eksploatacyjnych w ilości Qe = 65,6 m3/h przy depresji s = 5,4 m.
Na podstawie informacji przedstawionych w przedłożonych dokumentach ustalono, że w zasięgu leja depresji wyznaczonego dla poboru Qe = 65,5 m3/h, będącego odzwierciedleniem sytuacji najbardziej niekorzystnej, jaka może wystąpić, nie znajdują się inne, czynne studnie eksploatujące ten sam czwartorzędowy poziom wodonośny, stanowiące własność innych podmiotów i właścicieli prywatnych. Zasięg oddziaływania poboru wody ze studni nr 2, ustalony w oparciu o zatwierdzone dla ujęcia zasoby eksploatacyjne wynoszące 65,5 m3/h, wyrażony jest lejem depresji R ~ 335 m, a zasięg oddziaływania poboru wody ze studni nr 3 – lejem depresji R ~ 287 m. Na podstawie zgromadzonych danych ustalono, że wymiana pomp, o której wyżej mowa, nie będzie się wiązała z koniecznością ustalenia i zatwierdzenia dla ujęcia nowych, zwiększonych w stosunku do stanu obecnego zasobów eksploatacyjnych, a co za tym idzie – ze zwiększeniem presji związanej z eksploatacją ujęcia na ujmowaną warstwę wodonośną. Dzięki zwiększeniu wydajności pomp zwiększeniu ulegnie również wydajność całej stacji uzdatniania, co z kolei przełoży się na poprawę parametrów uzdatnianej wody, a także polepszenie stanu higienicznego i bakteriologicznego sieci wodociągowej. Eksploatacja ujęcia po zrealizowaniu przedsięwzięcia nie będzie się zatem wiązała ze zwiększeniem jego dotychczasowego oddziaływania na lokalne środowisko hydrogeologiczne. Biorąc pod uwagę przewidywaną maksymalną wydajność chwilową obu studni na poziomie 30m3/h każda oraz ich lokalizację względem innych ujęć, na które mogłyby oddziaływać (ok. 600 m), w oparciu nie przewiduje się ryzyka wystąpienia wzajemnego oddziaływania rozpatrywanych studni z innymi studniami stanowiącymi własność innych podmiotów i właścicieli prywatnych, ani też znacząco negatywnego wpływu poboru wody z tych studni na lokalne zasoby wód podziemnych.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie zakwalifikowane jest, zgodnie z §3 ust. 2 pkt 2 w związku z §3 ust. 1 pkt. 73 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019r., poz. 1839 ze zm.) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany.
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kościanie o opinię w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, określenia ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kościanie opinią z dnia 21 września 2023r., nr ON.NS-9011.3.35.2023 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu, opinią z dnia 25 września 2023r. nr PO.ZZŚ.4.4901.460.2023.AR.1 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią z dnia 27 września 2023r. nr WOO-IV.4220.1162.2023.AR.1 uznał, iż dla ww. zamierzenia inwestycyjnego nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując jednocześnie na konieczność uwzględnienia wskazanych w sentencji decyzji warunków i wymagań.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, skalę i cechy przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska między innymi względem obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, a także wpływ na krajobraz.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia,
w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się powiązań, ani kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, po zapoznaniu się ze zgromadzoną dokumentacją stwierdzono, że nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. Oba otwory hydrogeologiczne po uzbrojeniu w nowe pompy zostaną zabezpieczone w sposób uniemożliwiający migrację wraz z wodami opadowymi zanieczyszczeń z powierzchni ziemi do ich wnętrza poprzez wyposażenie w szczelną obudowę. Eksploatacja ujęcia z zakładaną wydajnością nie wpłynie znacząco negatywnie zarówno na ilościowy, jak i jakościowy stan wód powierzchniowych i podziemnych. Nie zostaną również naruszone interesy osób trzecich. Ujęcie będzie eksploatowane w sposób zapewniający ochronę użytkowej warstwy wodonośnej przed nadmierną eksploatacją i umożliwiający korzystanie z dostępnych rezerw zasobowych przez innych, przyszłych użytkowników. Poprzez eksploatację obu ww. studni oraz funkcjonowanie stacji uzdatniania wody w sposób opisany powyżej i poddany ocenie w ramach przedmiotowego postepowania, gmina będzie realizowała swoje zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę, stanowiące cele podstawowe i priorytetowe. Zgodnie z treścią dokumentacji pobór wody z obu studni w ilości Qhmax = 30 m3/h każda nie wywoła negatywnych skutków na powierzchni terenu i nie będzie miał negatywnego wpływu na lokalne zasoby wód podziemnych ujmowanego poziomu wodonośnego, ponieważ będzie się odbywał
w granicach wyznaczonych przez wydaną decyzję ustalającą i zatwierdzającą zasoby eksploatacyjne ujęcia oraz pozwolenie wodnoprawne.
W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, h, i, j ustawy ooś ustalono,
że planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Studnia nr 2 i nr 3 znajdują się na terenie funkcjonującego od wielu lat ujęcia wód podziemnych. Ponadto, przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Nie będzie także zlokalizowane na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, obszarach górskich leśnych, a także na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. Nie przewiduje się ponadto przekroczenia standardów jakości środowiska na przedmiotowym obszarze w związku z realizacją przedsięwzięcia. Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś, ustalono, że etap eksploatacji studni nie będzie się wiązał z wytwarzaniem odpadów.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś stwierdzono, że w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się znacząco poziom hałasu w środowisku, a co za tym idzie nie zostaną przekroczone akustyczne standardy jakości środowiska. Nie przewiduje się również wpływu przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania.
Z uwagi na rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29.01.2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U 2016 r., poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Z uwagi na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się jego wpływu na zmiany klimatu, ani wpływu postępujących zmian klimatu na to przedsięwzięcie.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia będzie się wiązała z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci wód podziemnych. W wyniku realizacji i eksploatacji inwestycji nie będzie dochodzić do znaczącego negatywnego wpływu na bioróżnorodność.
Odnosząc się do 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 z późn. zm.), poza obszarami ważnymi dla ptaków wyznaczonymi w opracowaniu Przemysława Wylegały, Stanisława Kuźniaka, Pawła T. Dolaty Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego (opracowanie na zlecenie Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego. Poznań, 2008, mscr.). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest Park Krajobrazowy im. Generała Dezyderego Chłapowskiego oddalony o 2,45 km od miejsca realizacji przedsięwzięcia, a najbliższym obszarem Natura 2000 – obszar specjalnej ochrony ptaków Zbiornik Wonieść (kod PLB300005), oddalony o 8,52 km od terenu przedsięwzięcia. Przedsięwzięcie położone jest ponadto poza korytarzami ekologicznymi, zarówno należącymi do sieci korytarzy istotnych dla populacji dużych ssaków leśnych oraz spójności siedlisk leśnych i wodno-błotnych w skali krajowej i kontynentalnej, jak i o znaczeniu lokalnym. Na podstawie treści zgromadzonych materiałów ustalono, że przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na terenie przekształconym przez człowieka, stanowiącym istniejącą stację uzdatniania wody, na którym nie występują drzewa i krzewy. Mając powyższe na względzie, a także charakter, skalę i lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarowymi formami ochrony przyrody, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcje ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, stwierdzono, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach strony były informowane o toku postępowania. W ramach udziału stron w ww. postępowaniu nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Teren na którym planowane jest przedsięwzięcie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego którego zapisy nie są sprzeczne z realizacją przedsięwzięcia
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji decyzji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie za pośrednictwem Wójta Gminy Kościan w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania, kierując stosowne oświadczenie o zrzeczeniu się tego prawa do Wójta Gminy Kościan – w takiej sytuacji z dniem doręczenia organowi I instancji oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania niniejsza decyzja stanie się ostateczna i prawomocna. Jeżeli w postepowaniu bierze udział więcej niż jedna strona, decyzja stanie się prawomocna i ostateczna z dniem doręczenia Wójtowi Gminy Kościan oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.
Załączniki:
-
Charakterystyka całego przedsięwzięcia.
Z up. Wójta
Sekretarz Gminy Kościan
/-/ Łukasz Mikołajczyk
Obwieszczenie opublikowano w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Kościan w terminie od dnia 07.11.2023 do dnia 22.11.2023 włącznie.